Wat is dry needling?

Dry needling is een innovatieve fysiotherapeutische behandelmethode, die gericht is op spierklachten. Door met een dunne naald in de spier te prikken, ontspant deze uiteindelijk. We gaan op zoek naar de pijnlijke plek, en behandelen deze.

Is dry needling dan hetzelfde als acupunctuur?

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd in blijven zitten. Er wordt bij acupunctuur geprikt volgens de energiebanen van het lichaam. Bij dry needling wordt er één naald kortdurig in het lichaam geprikt, op de plaats van de spierverharding. Het effect van dry needling is te verklaren door de fysiologie en biochemische processen. Bij acupunctuur worden de naalden zeer oppervlakkig in de huid geprikt. Dry needling gaat dieper in de spier.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint (spierverharding) is een hard aanvoelende plek in een spier, die naast de lokale pijn ook pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken. Deze triggerpoints worden in de volksmond “knopen” genoemd. Deze hebben we allemaal en kunnen ook niet weg. Actieve triggerpoints geven pijnklachten en worden door ons behandeld met een naald.

Hoe voelt het aan?

Het inbrengen van de naald voelt u niet of nauwelijks. Als de triggerpoint wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant en dan weer ontspant. Dit voelt aan alsof u een schokje krijgt. Het kort aanspannen van de spier kan als pijnlijk of vervelend ervaren worden. Na de behandeling zal de spier soepeler en minder pijnlijk aanvoelen. Wel is het mogelijk dat u nog even last houdt van een beurs gevoel. Vervolgens zal u oefeningen en adviezen krijgen om de soepelheid te behouden. De therapeuten zijn geschoold in deze behandelmethode en deden dit bij myopain.