Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn basisopleiding een extra opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Met deze opleiding heeft hij extra kennis over de bewegingen en bewegingsmogelijkheden van het menselijk lichaam, met name gericht op de wervelkolom.

Bij manuele therapie is het naast het beter laten functioneren van de gewrichten ook belangrijk om uw houding en beweging te verbeteren. De manueel therapeut gebruikt hiervoor specifieke technieken voor de verschillende gewrichten. Het effect hiervan is vaak direct merkbaar: u voelt snel een verbetering van de beweging en een afname van de pijn.

Daarnaast bestaat de behandeling van de manueel therapeut verder uit het geven van instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Wanneer kunt u gebruik maken van deze expertise?

Als u een gewricht niet goed kunt bewegen, of als u daar pijn bij heeft, kan manuele therapie hulp bieden. Ook als u een beperking heeft in een bepaalde richting heeft, kan de manueel therapeut helpen. Voorbeelden van klachten die de manueel therapeut kan behandelen:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • Heupklachten

Bas is de manueel therapeut van Fysio Effective Hoornseveld